Mustankorkea tarjosi kaikille työntekijöilleen Dramaston yksilövalmennusta – esimieskoulutuksilla päästiin suoraan käytännön parannuksiin
Jyväskyläläinen jätekeskus Mustankorkea Oy on panostanut viime vuosina voimakkaasti työntekijöidensä työhyvinvointiin. Henkilöstöpäällikkö Taira Matilainen kertoo, että monet strategisen tason toimet ovat liittyneet juuri tähän, kuten esimiestyön tukeminen, organisaatiosuunnittelu ja hr-prosessien uusiminen. Sen lisäksi henkilöstö on saanut pitkälle räätälöityä koulutusta ja valmennuksia omiin akuutteihin tarpeisiinsa. Koronan hellittäessä onnistuttiin toteuttamaan myös toivottu henkilökuntajuhla – hauskuuttakaan ei pidä unohtaa.
Dramasto Oy valittiin mukaan työhyvinvointikumppaniksi mm. monipuolisen, joustavan ja kustannustehokkaan mallinsa ansiosta. Syksyn 2021 aikana jokainen Mustankorkean noin 50 työntekijästä sai mahdollisuuden osallistua Dramaston henkilökohtaiseen hyvinvoinnin valmennukseen. Aihe sai liittyä joko työhön tai henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen, ja sisältö saattoi olla joko lyhytterapiaa tai enemmän valmennuksellisella otteella toteutettua. Tapaamisia oli erillisen harkinnan perusteella 1 – 5 kpl.
Hallinnon toimihenkilöille Dramasto järjesti yksilövalmennusten lisäksi tiimikoulutuksia, joissa työstettiin resilienssiä sekä kerättiin omaan työhön liittyviä kehitystoiveita. Dramaston esimieskoulutuksessa purettiin sitten näitä tiimiläisten toiveita ja lähdettiin ratkaisukeskeisin menetelmin etenemään kohti konkreettisia parannuksia.
HR Taira Matilainen kertoo palautteenaan seuraavaa:
Kuinka päädyitte valitsemaan Dramaston palvelujen tuottajaksi?
Alun perin lähdin etsimään ratkaisukeskeistä yksilövalmennusta tarjoavaa toimijaa täydentämään työpsykologin kautta saatavia palveluita. Sitä kautta etsin ihan Googlen kautta toimijoita, joista testasin muutamaa itse käymällä yhden henkilökohtaisen valmennustapaamisen. Tykästyin Dramastoon käytännönläheisyyden ja ratkaisukeskeisen otteen vuoksi. Tapaamisen jälkeen minulla oli selkeä suunnitelma, kuinka minun pitäisi toimia, jotta pääsen haluamaani tavoitteeseen. Muut testaamani tapaamiset olivat mukavaa jutustelua, mutta mitään suunnitelmaa tai ratkaisua niiden pohjalta ei syntynyt, vaikka aihe oli sama kaikissa tapaamisissa. Tämä oli selkeä ero muihin verrattuna ja tätä olin lähtenyt hakemaankin.
Malli tuntui myös joustavalta ja monipuoliselta – henkilökohtaisia valmennuksia voisi käyttää niin pitkäaikaisen terapiatyön ohella kuin itsensä kehittämiseen vaikkapa esimiestyössä tai stressin käsittelyn tiimoilta.
Ovatko palvelut vastanneet odotuksianne?
Palvelut ovat vastanneet odotuksia ja niistä on saatu hyvää palautetta. Ryhmävalmennukset herättivät ajatuksia ja yksilövalmennuksia on käytetty paljon ennaltaehkäisevästi tukemaan esimerkiksi jaksamiseen ja palautumiseen liittyvissä kysymyksissä, ennen kuin jaksaminen heikentyy niin että se näkyy poissaoloina. Näin olemme pystyneet antamaan työntekijälle mahdollisuuden tukeen jo ennen kuin perinteinen varhaisen välittämisen malli edes havaitsee mitään, mikä on hieno juttu.
Voisitko suositella Dramastoa ja valmentaja Mirka Seppästä muillekin työhyvinvoinnin järjestämistä pohtiville yrityksille?
Suosittelen lämpimästi Dramastoa ja Mirkaa muillekin. Dramaston valmennukset ovat räätälöitävissä jokaisen tilanteeseen sopivaksi ja ovat hyvä keino tukea henkilöstöä joko ryhmävalmennuksen keinoin tai yksilöllisesti. Yksilöllisessä valmennuksessa jokainen saa apua juuri siihen asiaan tai pulmaan, mikä käsillä on. Itse näen näiden yhdistämisen olleen erittäin hyvä malli. Monia voi mietityttää yksilövalmennusten kustannukset, mutta jos vertaan esimerkiksi työterveyden psykologipalveluihin, malli on varsin kustannustehokas. Ja itselleni nimenomaan on tärkeää tarjota henkilöstölle ratkaisukeskeistä tukea.
Yhteistyö Mirkan kanssa on sujunut aina oikein hyvin ja ammattimaisesti. Mirka on pystynyt myös suosittelemaan juuri meille sopivia yhteistyön malleja.